Mysterie van Nederland

Een leerzame bordspel voor vluchtelingen

Educatief & Informatief

Mysterie van Nederland

— OPDRACHTGEVER
HAN Talencentrum

— CATEGORIE
Serious games
​​​​​​​

— ROL
Ontwerper (hoofd)

Conceptbedenker
Onderzoeker & Tester

— PROGRAMMA'S
Adobe Illustrator
Adobe Indesign
Adobe Photoshop

De opdracht
Het mysterie van Nederland is een bordspel over de Nederlandse taal, cultuur, geschiedenis en tradities. Het spel is ontworpen als een laagdrempelige en interactieve manier voor vluchtelingen om Nederland te leren kennen. Spelers verplaatsen zich over een kaart van Nederland, beantwoorden vragen en voeren opdrachten uit om punten te verdienen. De spelkaarten bevatten afbeeldingen en informatie over typisch Nederlandse onderwerpen, zoals gerechten, bekende Nederlanders en feestdagen. Speciale actiekaarten zorgen voor extra uitdaging.

Het doel van het spel is om vluchtelingen op een leuke en laagdrempelige manier te helpen integreren in Nederland.

Dit bordspel heb ik samen met twee medestudenten ontwikkeld. Ik was verantwoordelijk voor het visuele ontwerp, van het spelbord tot de verpakking.

Mijn bijdrage
Binnen dit project hield ik me bezig met de grafische kant van het spel. Dit betekende dat ik de volgende onderdelen heb ontworpen:
- Het spelbord: Een kaart van Nederland waarop spelers zich verplaatsen.

- Het spelregelboek: Overzichtelijke uitleg en instructies.
- De speldoos & verpakking: Een passend ontwerp dat het spel aantrekkelijk maakt.
- De spelkaarten: Vormgeving van de vragen, opdrachten en actiekaarten.

Daarnaast heb ik meegewerkt aan het bedenken van het concept, het testen van het spel en het verwerken van feedback om de spelervaring te verbeteren.

Ontwerpproces & aanpak
Om een spel te maken dat zowel leerzaam als leuk is, heb ik met het team een duidelijke aanpak gevolgd:
- Onderzoek doen: Welke thema’s en onderwerpen zijn relevant voor de doelgroep?
- Spelconcept ontwikkelen: Hoe kunnen we leren en plezier combineren?
- Ontwerpen : Het maken van de visuele elementen. Het moet uitnodigen eruit zien om te spelen.
- Testen & verbeteringen: Het spel laten spelen door de doelgroep en op basis van hun feedback verbeteren.

Het resultaat: Een bordspel dat taal en cultuur op een speelse manier combineert.