The Phantom of the musical

Een spannende escaperoom waar het draait om samenwerken en muziek maken

Beleving

The Phantom of the musical

— OPDRACHTGEVER
Escaperoom Barneveld

— CATEGORIE
Belevingen
​​​​​​​

— ROL
Designer

Programmeur
Conceptbedenker
Onderzoeker & Tester

— PROGRAMMA'S
Adobe Illustrator
Adobe Indesign (voor het verslag)
Adobe Photoshop

Blender
SolidWorks
Arudino

De opdracht
Escaperoom Barneveld wilde een nieuwe, unieke escaperoom ontwikkelen en gaf mij de opdracht om deze te bedenken, ontwerpen en uit te werken. Het doel was om een ervaring te creëren die lang blijft hangen, waarbij samenwerking centraal staat en spelers volledig worden ondergedompeld in het verhaal en de puzzels. De doelgroep bestond uit ervaren escaperoomspelers vanaf 18 jaar.

Het concept
Ik ontwikkelde het concept The Phantom of the Musical, waarin spelers een mysterieuze voorstelling bijwonen in een theater dat op de rand van faillissement staat. Maar zodra de lichten doven, gebeuren er vreemde dingen... Spelers moeten problemen oplossen en geheimen ontrafelen voordat het doek definitief valt.

Live te spelen sinds november 2024 bij Escaperoom Barneveld.

Het onderzoek & ontwerpproces
Om een escaperoom te ontwerpen die aansluit bij de doelgroep, begon ik met:
- Analyse van bestaande escaperooms: Wat maakt een kamer spannend en uitdagend?
- Deelname aan escaperooms: Ervaring opdoen als speler en patronen herkennen.
- Enquêtes & interviews: Inzichten verzamelen over de verwachtingen en wensen van de doelgroep.
- Empathy mapping: Visualiseren hoe spelers denken, voelen en handelen in een escaperoom.

Met deze inzichten ontwikkelde ik een concept, waarbij het verhaal en puzzels goed bij elkaar aansluiten.

Van concept naar realisatie
Tijdens de ontwerpfase heb ik verschillende vakgebieden gecombineerd om een meeslepende beleving te creëren:
- Game & puzzel design: Ontwerpen van fysieke en digitale puzzels die samenwerken stimuleren.
- Verhaallijn en sfeer: Creëren van een interessant verhaal dat spelers meeneemt in het mysterie.
- Technische realisatie: Gebruik van Arduino, interactieve props en visuele effecten.
- 3D-modellering & grafisch ontwerp: Werken met Blender, SolidWorks, Adobe Illustrator & Photoshop om fysieke en digitale puzzels te ontwerpen.
- Testen met doelgroep: Verbeteringen doorvoeren op basis van feedback uit testsessies.

Het eindresultaat
- Een immersieve escaperoomervaring waarin verhaal en puzzels elkaar versterken.
- Een ontwerp gebaseerd op gebruikersonderzoek, waardoor de kamer perfect aansluit bij de doelgroep.